BBM3410Satu2019: Ulasan Blog Di Dalam Kelas Bahasa


Blog merupakan satu medium perbincangan bertulis sama ada dalam bentuk formal atau tidak formal (Normaliza Abd Rahim, 2014). Blog boleh digunakan untuk kegunaan peribadi sebagai jurnal atau diari. Selain itu, blog juga boleh digunakan untuk mempromosikan dan memperiklankan produk. Menurut Li dan Chingnell (2010) menyatakan bahawa blog sebagai salah satu rangkaian sosial dan medium komunikasi, blog juga membolehkan pengguna untuk berinteraksi dengan penulis blog yang lain. Menulis blog merupakan satu aktiviti yang berguna bukan hanya untuk meningkatkan keyakinan dalam menulis sesuatu perkara malah dapat juga dijadikan sebagai motivasi untuk belajar menulis dengan kreatif.

Terdapat beberapa kajian berkenaan dengan blog. Hal ini kerana blog merupakan medium dialog antara penulis dan pembaca, pembaca dengan pembaca yang lain dan penulis dengan penulis yang lain. Penyelidik telah memberikan garis panduan bahawa menulis blog mesti menepati syarat-syarat menulis (Ferdig & Trammell, 2004). Blog pendidikan menawarkan latihan maklum balas yang berguna, semakan berdasarkan maklum balas serta langkah asas dalam proses penulisan untuk memperbaiki penulisan pelajar ( Williams, 2004). Walaupun, kebanyakan guru kurang berpengalaman dalam menggunakan teknologi melalui pengajaran mereka, dengan adanya blog pendidikan ini sedikit sebanyak telah membantu mereka (Martindale & Wiley, 2005).

Menurut Nowson (2006), blog merupakan laman web yang dikemas kini mengikut kronologi sedangkan bahasa yang digunakan pula tidak formal dan kurang terhad. Penulisan blog juga dapat memberi peluang kepada penulis untuk belajar perkara baru seperti idea, tatabahasa dan struktur ayat, perbendaharaan kata dan cara menyusun penulisan mereka. Tetapi, semasa menulis hendaklah berhati-hati dengan mengambil kira sensitiviti orang lain.  Zaini Amir et al. (2012) telah menjalankan kajian terhadap perbezaan bahasa yang digunakan oleh remaja lelaki dan perempuan dalam menulis blog. Bahasa yang digunakan oleh para remaja ini adalah tidak formal dan seolah-olah bahasa yang digunakan mereka ini sama dengan bahasa percakapan harian. Teori yang digunakan adalah teori Lakoff (1957). Melalui teori ini terdapat tiga ciri iaitu unsure penegasan, penambahan soalan dan mengelakkan bahasa taboo. Menulis blog dapat menjadi terkenal kerana privasi dan penulisan idea mereka yang unik.

Tambahan lagi, hasil kajian daripada kajian yang dijalankan antara guru dan pelajar menunjukkan bahawa menulis blog ini dapat membantu mereka untuk meningkatkan kemahiran menulis. Keputusan yang diberikan oleh pelajar ini mendapat respon yang positif berkenaan penggunaan blog dalam aktiviti pembelajaran bahasa kedua. Berdasarkan daripada pelbagai kajian yang dijalankan tentang penulisan blog, ia dapat dinyatakan untuk membantu pelajar-pelajar Korea dalam mempelajari bahasa kedua.

Keputusan dan perbincangan kajian ini dapat dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu pengajian kesusasteraan, pembelajaran bahasa dan pembelajaran multimedia. Oleh itu, keputusan ini jelas menunjukkan blog dapat membantu pelajar Korea untuk mempelajari kesusasteraan, bahasa dan pembelajaran teknologi. Penulisan blog ini juga dapat meningkatkan motivasi serta keyakinan diri untuk menulis. Kajian ini turut melibatkan pengajar dalam mempertimbangkan penulisan blog yang dilakukan pelajar sebagai alat untuk mempelajari bahasa kedua.

Comments

Popular posts from this blog

BBM3410Satu2019: CLOSE-UP (Prestige Production)